מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא שם כללי לתהליך בו אזור עירוני מיושן ומדורדר מבחינה פיסית, משתקם, מתחדש ומשנה את פניו. התהליך מתרחש בדרך כלל באחד משלושה אופנים:

מהו פרויקט תמ"א 38?

תמ"א 38 היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, אשר הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ואושרה ע"י ממשלת ישראל ב-14.4.2005.

קרא/י עוד >

1. התחדשות עירונית שמתרחשת באופן טבעי ע"י תחלופה הדרגתית של תושבים בשכונה שמפעילים לחץ על העירייה לשדרג תשתיות רעועות.

2. יזם שמזהה את הפוטנציאל בשכונה (בנייה נמוכה ומפוזרת באזורי ביקוש) אשר יוזם ומוביל את התהליך, בדרך כלל באמצעות שינוי תב""ע כך שתתאפשר תוספת של זכויות בנייה שהיזם יוכל לממש על מנת לממן את הפרויקט ולהרוויח.

3. פרויקט ביוזמת משרד השיכון בשיתוף עם הרשויות המקומיות במתחמים שהוגדרו ע"י משרד השיכון, במטרה לנצל את הקרקע בצורה טובה יותר, לחדש את החזות של המתחם ולשפר את התשתיות העירוניות (סלילת כבישים, תוספת שטחים ירוקים, תוספת מקומות חניה וכו').

עבורכם, התחדשות עירונית היא למעשה שותפות ביניכם ובין היזם. אתם מביאים את הקרקע, היזם מביא את הניסיון, המימון ויכולות התכנון והביצוע. ביחד, אנו הופכים בניין ישן ורעוע לנכס חדש, מודרני, בטוח ובעל ערך גבוה יותר עבורכם.

ומי מרוויח מהעסקה? כולם!

אתם משביחים את הנכס, היזם מרוויח ממכירת יתרת הדירות שבנה, העירייה נהנית מתוספת תועלות ציבוריות ושיפור פני העיר, והציבור הרחב נהנה ממלאי חדש של דירות למכירה באזורי ביקוש.

מהי תב"ע?

"תוכנית בניין עיר" או בראשי תיבות תב"ע (נקראת לעיתים פשוט "תוכנית מתאר"), קובעת למעשה את הייעוד של הקרקע (בנייה למגורים, מסחר, שטחים ירוקים, מבני ציבור וכו'). את סוג השימוש המותר, גודל המבנה שניתן להקים על אותה קרקע (זכויות הבנייה), מספר הקומות, סוג הגג, מרחק המבנה מגבולות המגרש וכו'.

התב"ע מורכבת למעשה משני מסמכים עיקריים: התשריט (מעין מפה המציגה את ייעודי הקרקע, קווי הבנין, גבולות התוכנית וכו' על קנה מידה) ותקנון המסביר באופן מילולי את התוכנית, מטרותיה והוראותיה.

הדבר הראשון שאנו בודקים בתהליך התחדשות עירונית הוא מהן התוכניות החלות על המבנה או הקרקע בה אנו רוצים לבצע תהליך של התחדשות עירונית. בבדיקה זו נגלה האם זכויות הבנייה בקרקע מוצו או שניתן להרחיב אותן.

על מנת לשנות את התב"ע, כלומר – לשנות ייעוד/להרחיב את זכויות הבנייה במתחם – עלינו להכין תב"ע חדשה הכוללת את השינויים שנרצה לבצע, להפקידה בוועדה הממונה (מקומית/מחוזית) ולפרסם ברבים את דבר הפקדתה כדי לאפשר לציבור לעיין בתכנית ולהגיש התנגדות ככל שיימצא לנכון. בקשות לשינוי נחלקות בדר"כ לשלושה סוגים עיקריים – בקשת הקלות והיתרים לתוספות בנייה שאינן מוגדרות בתב"ע, בקשה לשינוי תב"ע הקשורה לשינוי ייעוד הקרקע ובקשות לשינוי בקווי המבנה.

דילוג לתוכן